NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
1929
Калейдоскоп

Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева. В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти

| 08 Октомври 2024, 09:00 ч.
Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
Снимка © Даниел Димитров / БТА

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева. В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти. 

С представление на операта „Тоска“ започна летният фестивал "Опера на върховете – Белоградчишки скали". За девети път Белоградчишката крепост се превръща в музикална сцена за любителите на оперното изкуство.

Създаването на фестивала “Опера на върховете – Белоградчишки скали“ е желание операта да се слее с природата. Така се получи едно истинско съчетание със самата природа на оперното изкуство - музика, театър, слово, игра, балет, танц, каза маестро Пламен Карталов. Тези божествени скали вдъхновяват и дават импулс на нещо, което е неповторимо. Много хора казват, че по целия свят няма такава среда, в която да се играе оперен спектакъл, допълни той. 

За първи път на фестивала има гостуващи певци във всеки спектакъл.

Със събитието Софийската опера и балет отбелязва Годината на Пучини - 165 години от рождението на композитора и

Тазгодишната церемония по въвеждане в Залата на славата на рокендрола, която ще се състои в събота вечер в много отношения подборът на отличените през 2024 г. отразява стремеж на номиниращите "да наваксат".

През тази година ще бъдат въведени Шер, Мери Джей Блайдж, Ози Озбърн, Джими Бъфет, Дион Уоруик, Алексис Корнър. Шер и Мери Джей Блайдж ще представят групата на жените, която, според експерти, остава твърде малка. 

През годините имаше промяна и сега може да видите артисти като "Ръш енд дъ кис", "Ем Си файв" и "Джудас прийст", каза китаристът Том Морело. По думите му той е говорил с Джон Ландау, мениджър на Брус Спрингстийн, бивш критик в сп. "Ролинг стоун" и бивш председател на комисията по номинациите в Залата на славата на рокендрола.

"Казах, че аз и приятелите ми не мислим много за Залата, защото нито една от любимите ни групи не е в нея", спомня си М

Андре Рийо ще има втори концерт в София – на 11 март догодина.

Това съобщават организаторите от „БГ саунд стейдж“, след като първото шоу (на 12 март) е разпродадено за пет дни в пълния си капацитет от 11 000 места в зала „Арена 8888 София”.

Музикантът, който на 1 октомври навърши 75 години, идва в София с изцяло обновена програма.

„Публиката ще бъде пренесена в свят на очарователни мелодии, поднесени от Рийо и неговия оркестър „Йохан Щраус”, хор и солисти от различни националности, в репертоар, простиращ се от класически музикални шедьоври до валсове, музика от филми, поп хитове и опера. Чаровната и талантлива Ема Кок отново ще бъде част от турнето на Рийо“, разказват организаторите.

„Ние пътуваме по света, за да радваме хората. Надявам се

Емблематичният Фонтан ди Треви в Рим ще има нов облик след ремонта, който започна днес, предаде АФП, като цитира местните власти.

По време на реконструкцията туристите ще могат да го наблюдават от специално изграден мост. Стъклените панели ще позволяват на посетителите да продължат обиколката си, докато се извършват почистващи и ремонтни дейности в долната част на фонтана, където се хвърлят монети във водата.   В момента мостът е в процес на изграждане и трябва да бъде готов през следващите седмици, отбелязва АФП.

Сцена от филма  "Сладък живот" на Федерико Фелини прави паметника известен и той се превръща в забележителност и един от най-посещаваните обекти в Рим.    Фонтанът е "разположен в много оживена пешеходна зона и е подложен на специфични микроклиматични условия", което е довело до развитието на "инвазивна растителност и варовикови

Повече от 1000 глинени плочки от епохата на Ахеменидското царство (550-330 г. преди Христа) са били върнати на Иран от САЩ, предаде АФП, позовавайки се на агенция ИРНА.

Открити в руините на столицата му Персеполис, плочките с клинописни надписи документират начина, по който е било организирано древното общество.

Династията на Ахеменидите поставя началото на Ахеменидското царство - първата Персийска империя, и управлявала в Южен Иран от шести до четвърти век преди Христа.

Това е шестата партида антики от този тип, която САЩ връщат на Ислямска република Иран.

"Тези плочки представляват архив за обредите и начина на живот на нашите предци в епохата на Ахеменидите", каза заместник-министърът на културното наследство Али Дараби, цитиран от ИРНА.       Глинените плочки са върнати от Института за изследване на древните култури, Западна Азия

За първи път, откакто е напуснала страната, тя работи с български колеги – на 8 октомври дирижира Националния филхармоничен хор в зала „България“. Програмата включва творби от Хулио Домингес, Ула Йейло, Джон Огъст Паминтуан, Арво Пярт, Джейк Рунестад, Селга Менце и Морис Дюрюфле. Солисти са Георги Бойкин – орган, Иво Александров – виолончело, Орфей Петров – баритон, и Снежина Куманова – алт. На 14 декември маестрата гостува с своя симфоничен оркестър и ораториален хор към „Колегиум музикум“. Ще звучат кантати от „Коледна оратория” на Бах.

Тръпка, гъдел, удоволствие, предизвикателство и чест. Така Донка Митева определя работата си с хора на Софийската филхармония. С усмивка отбелязва, че ансамблите в Берлин не се съвсем дисциплинирани, въпреки че германците са известни с дисциплината си.

„Хоровата музика има много важна роля и трябва да заема все повече място в нашия живот. И в България, и в Германия, ситуацията е много подобна. Много е важно как това ще бъде направено в училищата и как децата стигат до този момент – да започнат да пеят и да имат изобщо представата, че съществуват хорове“, смята Митева. Нейният личен свят извън нотите е не по-малко шарен – лети с парапланер, обича да се катери, да разхожда кучето си, да излиза със сина си и с приятели...

В интервю Донка Митева разказва за завръщането в родината и проектите, по които работи, за мотивацията на музиканта, за предизвикателството да дирижираш 450 човека, за професионалната дисциплина, за помощта, която предлага на по-младите си колеги, за журирането на конкурси по целия свят. И още: Имаше ли изненади в работата й с Националния филхармоничен хор? Кога осъзна, че е част от музикантска общност в Германия? Обнадеждаващ ли е интересът на публиката към хоровата музика? Означава ли, че България вече не е затворена страница за нея в професионално отношение?

Имате впечатляваща професионална биография на диригент. Какво си казвате сутрин, когато се събудите? 

Два концерта ще представят тази седмица музикантите на Хилда Казасян и Плевенска филхармония - премиерният спектакъл "Да обичаш Гершуин" - на 3 октомври в Пазарджик, и проектът "Световното кино в музика" - на 4 октомври в Асеновград, съобщиха от екипа на певицата.

Проектът "Да обичаш Гершуин" - продължение на двата филмови проекта "Да послушаме кино" (с музика от български кино-ленти) и "Световното кино в музика" (с мелодии от световните ленти), съдържа едни от най-красивите мелодии на композитора, създадени в началото на миналия век и вдъхновени от джаза, свободата и красотата на танцовата музика от неговото време.

Солистите Хилда Казаасян, Теодосий Спасов и Васил Петров заедно с музикантите Христо Йоцов, Живко Петров, Михаил Йосифов и Димитър Карамфилов ще изпълнят програма, аранжирана специално от Христо Йоцов за Плевенска филхармония с диригент Борислав Йоцов.

Ямболският Камерен оркестър „Дианополис” открива творческия си сезон с концерт на 6 октомври, съобщиха от формацията. При новата среща с публиката ще гостуват двама млади инструменталисти, носители на международни отличия – Виктор Теодосиев, валдхорна и Михаил Богданов, обой.

В програмата са включени произведения от Волфганг Амадеус Моцарт (Дивертименто Ре мажор и Концерт № 2 за валдхорна и оркестър Ми бемол мажор), от Алесандро Марчело – Концерт за обой и оркестър, както и Сюита за струнен оркестър от Кристофър Уилсън.

Ямболският струнен оркестър очаква своята публика в зала „Съвременност” на Културно-информационен център „Безистен”.

Близо 30 000 души аплодираха Андреа Бочели, който в съботната вечер на 14 септември празнува 30-годишната си кариера. Италианският тенор пя на националния стадион „Васил Левски“, броени дни преди да отбележи 66-ия си рожден ден.

По време на целия двучасов спектакъл, на сцената бяха част от Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов“ и оркестъра на Софийската филхармония. На диригентския пулт бе маестро Марчело Рота, работил с Пласидо Доминго, а с Андреа Бочели е непрекъснато през последните 25 години. 

Осемнадесет от най-известните оперни арии, песни и филмова музика звучаха в изпълнение на Бочели и неговите специални гости – румънското сопрано Кристина Пазару, италианската певица и композитор Елиза Гаиото, и фл

Членовете на кейпоп групата "Стрей кидс` станаха глобални посланици на марката "Томи Хилфигър", съобщи Ройтерс. 

Осемчленната момчешка група е и първата банда от Южна Корея, посетила престижното събитие "Мет гала" през май в Манхатън. 

Създадохме специален лейбъл - "Томи Хилфигър и "Стрей кидс", това е един от най-вълнуващите проекти, по които сме работили досега, каза дизайнерът пред Ройтерс преди модното си шоу в неделя. 

През миналата година около трийсет звезди на кейпопа станаха лица на различни модни марки, включително на "Версаче", "Диор", "Луи Вюитон", "Гучи", Прада". 

Популярността на представителите на южнокорейския поп води до въздействие, значително по-голямо от това на западните знаменитости. Звезди като "Стрей кидс" са сред най-дългоочакваните гости на ревюта и седмици на модата. Всяка група има свой собствен стил, модата е

Общо 39 филма на социална и екологична тематика ще бъдат показани в шестото издание на Международния филмов фестивал „На брега“ в края на лятото, в София, съобщават организаторите.

Събитието ще продължи пет вечери –  от 30 август до 1 септември в рамките на фестивала „Реките на София”, както и на 8 и 11 септември в кино „Кабана“, в парка пред НДК. 

Документално кино от цял свят е с фокус към опазването на околната среда, игрални филми, късометражна селекция на социални теми и експериментално кино. Ще бъдат представени също еко инсталация от предмети, изхвърлени в природата и намерени по време на доброволчески почиствания. Ще има информационен щанд за инициативи на „Грийнпийс“.

„Тематичните прожекции предлагат на зрителит

- Аз много обичам работата си и наистина с удоволствие репетирам с хорове, оркестри, ансамбли. Преподавам и дирижиране. Когато се събудя сутрин, обикновено се радвам, че ще ходя на работа. Разбира се, в някои дни не е така, но като цяло обичам да работя с музика и с хора, които правят музика. 

Какво очаквате и изисквате от хората, с които работите? Какво те могат да очакват насреща от Вас? 

- Хората трябва да са мотивирани, но не винаги е така. Много зависи от моментното състояние. Разбира се, и моя задача е да мотивирам хората. И това е най-голямото богатство за един диригент – когато успееш ще мотивираш хората да дадат всичко възможно от себе си. Това е непрестанна работа и борба, за да може да се постигне висок резултат в музиката. Аз съм доста целеустремена. Имам много високи изисквания – и към себе си, и към хората, с които работя, но се опитвам да постигна това с уважителна и приятелска атмосфера. За мен това е много важно. 

Работите с ансамбли в Германия, Дания, Естония, Чехия, Унгария, Португалия, Ватикана. Китай.  Това едновременно ли се случва? 

- Различно е. В някои години съм много по-концентрирана в Германия например. Други години имам проекти, когато дирижирам или оркестри, или хорове, или правя ателиета с колеги в различни държави. Понякога съм в жури на различни конкурси. Така че има различни форми, в които мога да работя с хора от цял свят. 

Сега работите в България. Отдавна ли е планирано това идване? 

- Аз много се радвам, че имам тази възможност – да работя с Националния филхармоничен хор. Това наистина се случва за пръв път и за мен е голямо удоволствие и чест. Засега срещам само добри вибрации и отношение.

В последните над 20 години винаги съм работила в Германия или в други държави, тъй като живея там. Идвала съм в България с моя германски камерен хор, но за първи път, откакто съм напуснала страната, работя с български хор. 

Тръпка ли е това, че за първи път работите в България, със свои сънародници, на български език? 

- Да, абсолютно е тръпка, гъдел, удоволствие и предизвикателство. Още първия ден казах на колегите, че никога не съм репетирала на български, и отначало малко си търсех думите, тъй като репетирам основно на немски и английски. 

Винаги е предизвикателство да работиш с нови хора. За мен е специално, че съм в България, в София – в града, в който съм израснала, в който съм учила.

Имаше ли изненади в работата с нашия хор – не само като музикална подготовка и ниво, а и чисто организационно, например? 

- Смятам, че това е  процес. Сега съм тук само за седмица и за това време може много да се постигне, но това не е постоянно състояние. Моите ансамбли в Берлин понякога не са съвсем дисциплинирани, въпреки че германците са известни с дисциплината си. Но с времето хората свикват. Аз, по принцип, съм доста взискателна към дисциплината, особено към тези, с които работя постоянно. Те много добре го знаят и с времето човек свиква с динамиката на работата. Просто трябва да се работи за това и да има взаимно желание. 

Сработихте ли се бързо с нашия филхармоничен хор, получи ли се тази  химия, която, може би, всички творци търсят? 

- Да, според мен химията се получи. И, за моя радост, това стана сравнително бързо. Смятам, че всяка следваща репетиция става все по-добре и все по-добре, както и контактът помежду ни. Колегите все по-добре разбират какво точно искам, моята визия за музиката, за произведенията, за звука, който очаквам да се получи, и който е различен във всяко произведение. Целта е да се получи по-динамично представяне. 

От Вас ли дойде предложението за репертоара, по който работите в София?

- Да, от мен. Аз бях предложила и други неща. Програмата беше избрана заедно с ръководството на Софийската  филхармония. В  първата част е „Реквием“ от Морис Дюрюфле за смесен хор, във версията с орган – солист е Георги Бойкин. Във втората част са произведения от 20-и и 21-и век, от най-различни композитори, които дават възможност на хора да се разгърне в по-друга сфера. Знаете, акапелното пеене не е никак лесно. 

Липсва българска музика... 

- Да, липсва в тази програма. Но, може би, в бъдеще... 

От 2011 година сте художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ в Берлин, който се състои от над 450 певци и инструменталисти. Дирижирате и четирите състава – голям оркестър и ораториален хор, камерен оркестър и камерен хор. Как се справяте с толкова мащабен състав? 

- Да, това са четири ансамбъла – изключително от студенти или хора, които работят в университета, и в свободното си време се занимават с музика. Те, като цяло, са много мотивирани, много амбициозни, особено нашите представителни ансамбли. Големият симфоничен оркестър и камерният хор ходят често на фестивали и конкурси и печелят награди. Те имат голямо желание да музицират на много високо ниво, което много се доближава до това на професионалните ансамбли в Германия. И за мен е абсолютно щастие и чест, че мога да работя с тях. Репетираме всеки ден. Аз съм единственият диригент. 

Познавате ли лично всеки един от тези хора?

- Да. Може би не знам имената на всички от големия хор, защото това са над 200 души, но знам повечето. В големия хор има доста голямо текучество. Всеки семестър идват 40-50 нови изпълнители. В оркестрите е по-малко текучеството и там познавам всички, както и в камерния хор, защото са само 35 човека. 

В какво се състои тази помощ, която предлагате на млади хорови и оркестрови диригенти, и която, доколкото разбирам, сте готова да предложите и тук, в България?

- Да, със сигурност. В моите ансамбли има много възможности да се репетира с различни произведения. Аз преподавам и дирижиране като хоноруван преподавател в Университета по изкуствата в Берлин. Там имам студенти, някои от които започват съвсем от началото, други са по-напреднали. Когато имат някаква нужда, аз просто им давам възможност да дирижират при нас – било част от репетиция, или да запишат някакво произведение, което им трябва за прослушване или конкурс. Младите колеги винаги имат нужда от подобна подкрепа, а е трудно да бъде намерена, освен ако нямаш собствен ансамбъл.

Част от Вашата работа е журирането на конкурси – от Китай до Белгия. Има ли разлика между журирането в Китай и Европа? 

- Така се случи, че в последните шест-седем години все по-често ме канят като жури в конкурси, коeто за мен винаги е много, много любопитно. Защото имам възможност да видя съвсем различни хора от различни държави, различни репертоари, подходи. Това е много обогатяващо и за мен самата като диригент.

Смятам, че конкурсите като цяло са доста подобни като структура. И в Китай, и в Белгия се гледа какъв е звукът и интонацията, интерпретацията, стилистиката и всички тези показатели. По-скоро зависи кой точно седи в журито, защото ние всички имаме различен вкус. Знаете, конкурсите в музиката не са като конкурсите по математика. Малко по-субективни са. Така че много зависи каква е естетиката на хората, които са в едно жури. Понякога се доближаваме един до друг, понякога има много различни мнения. Понякога се водят дискусии с колеги, които също са интересни. Понякога се намира компромис. Понякога е много по трудно...

Защо не работите в България, защо напуснахте? 

- Напуснах България, защото исках да уча оркестрово дирижиране. В Националната музикална академия (НМА) следвах хорово дирижиране, а оркестрово дирижиране по това време не беше възможно за жени. Имаше такъв проблем и това ме много ме натъжи от една страна, но от друга страна ме мотивира. Това беше причината да потърся място, където мога да уча оркестрово дирижиране и така се озовах в Германия.

Приеха ме в няколко учебни заведения. Избрах Дюселдорф заради професора, който преподаваше. Смятах, че ще ми пасне добре. Така и стана, слава Богу.

По принцип, в онзи конкретен момент, нямах намерение да емигрирам или да ходя някъде. Просто, тук, така да се каже, не ми беше позволено, и аз отидох някъде, където ми беше позволено... 

Кога осъзнахте или усетите, че сте част от онази музикантска общност? 

- Това отнема известно време. Смятам, че по време на обучението си научих много неща – и по отношение на езика, както и репертоарно. Там работихме изключително за оперен репертоар, след което постъпих в операта в Мюнстер.

Първите три-четири години бяха много важни, но изминаха поне десет, докато вляза в звука, в сферата, в атмосферата. Не става от днес за утре... Смятам, че вече съм приета и се чувствам на мястото си. 

Остава ли Ви време за друго, освен за музика?

- Моят свят е доста шарен извън музиката, макар че аз наистина много интензивно се занимавам с музика. Но, когато не се занимавам с нея, се опитвам да правя съвсем други неща. Ходя по планините и на море. Летя с парапланер, обичам да се катеря. Също така ходя на разходки със семейството, с нашето куче, със сина ми, с приятели. Въобще, гледам да има някакъв баланс спрямо музиката. Много обичам да се срещам с хора, да разговарям, да се забавляваме. Търся този баланс, защото понякога музиката и работата надделяват...

Това, че вече работите у нас, означава ли, че България не е затворена страница в професионално отношение? 

- В никакъв случай не е затворена страница. Досега просто нямаше такава възможност. Аз съм отворена за проекти с България. На мен наистина ми доставя удоволствие да работя с колегите. Не си идвам твърде често, защото повечето ми проекти са някъде другаде. Ето, сега имам повод да се върна в България и това за мен наистина е много добре. Обикновено идвам с германските ансамбли. На 14 декември предстои ново гостуване с част от нашия оркестър и част от големия хор. 

И накрая, обнадеждаващ ли е интересът на публиката към хоровата музика, на фона на останалата част от класическата музика?

- Хоровата музика има много важна роля и трябва да заема все повече място в нашия живот. Между другото, и в България, и в Германия, ситуацията е много подобна. Много е важно как това ще бъде направено в училищата и как децата стигат до този момент – да започнат да пеят и да имат изобщо представата, че съществуват хорове. Нужна е много работа, и то в ранните години. Защото елитните хорове ходят по училищата, правят прослушвания и набират певци. Много е важно обаче да ги има не само тези елитни хорове, но да има и други, които не са чак толкова елитни и страхотни, но децата да могат да пеят. Това е образователна политика, която е много важна за всяка държава, не само за България. 

Имате предвид училищни и читалищни хорове... 

- Да, най-вече училищни. Защото читалищните дейности са нещо допълнително, докато всички ходят на училище. Там трябва да има повече възможности. Може би, няма да е най-високото ниво на света, но това не е важно. Важното е децата да имат допир с музиката. Иначе няма как да се продължи тази традиция. 

Донка Митева учи хорово дирижиране в НМА, в София, и оркестрово дирижиране във висшето училище за музика „Роберт Шуман”, в Дюселдорф. Участва в редица майсторски класове при Йорма Панула, Бенджамин Занде и Джанлуиджи Джелмети в академия „Киджана“ в Сиена, Кенет Кийслър и Джин Уанг. Носител е на множество стипендии, включително от фондацията „Рихард Вагнер“, академия „Киджана“, европейската академия „Монтепулчано” и фондацията „Ноел Мине”.

След обучението си в Дюселдорф, от 2007 до 2011 г., е диригент и хормайстор в Държавната опера, в Мюнстер, където дирижира продукции като „Летящият холандец“, „Тристан и Изолда” и „Парсифал” от Вагнер, „Борис Годунов” от Мусоргски, „Набуко“, „Аида” и „Риголето” от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Лучия ди Ламермур“ от Доницети. За своите артистични постижения през 2011 е удостоена със специалната награда от Дружеството на приятелите на музиката и театъра в Мюнстер.

Работи с много ансамбли в Германия, Дания, Естония, Чехия, Унгария, Португалия, Южна Африка, Панама, Китай. Лауреат е на редица конкурси. През 2013 г. печели първа награда на Международния конкурс за млади диригенти в Санкт Петербург и трета награда на международния диригентски конкурс Jeunesse Musicales в Букурещ. На Международния хоров конкурс във Варна е отличена като най-добър диригент (2014), а в Grand Prix of Nations в Берлин – за „най-добро дирижиране и най-добра интерпретация” (2017).

От 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти, студенти в Свободния и Техническия университет в Берлин. Носител е на много награди с камерния хор и симфоничния оркестър на колегиума, включително за най-добър хор на Германия през 2023 (Deutscher Chormeister).

Член е на жури в различни конкурси по целия свят, включително в Китай, Латвия, Южна Африка, Белгия, Португалия и Германия, както и на престижни международни събития като Световните хорови игри, Европейските хорови игри, „Гран при на нациите”. Между 2012 и 2018 г. е член на журито на градския сенат за култура и хорово изкуство в Берлин. От 2004 до 2006 г. е член на борда на Europa Cantat и председател на младежкия комитет на организацията. Член е на Световния хоров съвет.

През лятото на 2024 г. е диригент на „Еврохор“. Проектът за първи път се провежда в България. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Театър „София“ представя премиерно „Комедия от грешки“
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Днес бяха открити две изложби по повод годишнини от рождението на известни български художници
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов с първа самостоятелна изложба
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Виена отново е в ритъма на валса
Карнавалната традиция във Виена и до днес е жива. Всяка година в австрийската столица се провеждат повече от 450 бала, съобщи община Виена. Началото на балния сезон беше както вин ...
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Инсталацията „Предстоящо откриване“ е театър на сенките с горе-долу всичко, което се случва в нашите глави и в главите на много хора наоколо 35 години след падането на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Изложбата „Босилеград преди и сега” и филмът „Твърди черупки” бяха представени в Българския културно-информационен център в Скопие
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
СЗО свика комисия за повторна оценка на глобалната заплаха за здравето от маймунската шарка
Световната здравна организация (СЗО) свика извънредно заседание на комисията за извънредни ситуации в Женева, за да реши дали вирусът на маймунската шарка (mpox, емпокс) продължава ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Тикер в 05:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черу ...
Начало Калейдоскоп
1929
Калейдоскоп

Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева.В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти.

| 08 Октомври 2024, 09:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
Снимка © Даниел Димитров / БТА

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева. В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти. 

За първи път, откакто е напуснала страната, тя работи с български колеги – на 8 октомври дирижира Националния филхармоничен хор в зала „България“. Програмата включва творби от Хулио Домингес, Ула Йейло, Джон Огъст Паминтуан, Арво Пярт, Джейк Рунестад, Селга Менце и Морис Дюрюфле. Солисти са Георги Бойкин – орган, Иво Александров – виолончело, Орфей Петров – баритон, и Снежина Куманова – алт. На 14 декември маестрата гостува с своя симфоничен оркестър и ораториален хор към „Колегиум музикум“. Ще звучат кантати от „Коледна оратория” на Бах.

С представление на операта „Тоска“ започна летният фестивал "Опера на върховете – Белоградчишки скали". За девети път Белоградчишката крепост се превръща в музикална сцена за любителите на оперното изкуство.

Създаването на фестивала “Опера на върховете – Белоградчишки скали“ е желание операта да се слее с природата. Така се получи едно истинско съчетание със самата природа на оперното изкуство - музика, театър, слово, игра, балет, танц, каза маестро Пламен Карталов. Тези божествени скали вдъхновяват и дават импулс на нещо, което е неповторимо. Много хора казват, че по целия свят няма такава среда, в която да се играе оперен спектакъл, допълни той. 

За първи път на фестивала има гостуващи певци във всеки спектакъл.

Със събитието Софийската опера и балет отбелязва Годината на Пучини - 165 години от рождението на композитора и

Тазгодишната церемония по въвеждане в Залата на славата на рокендрола, която ще се състои в събота вечер в много отношения подборът на отличените през 2024 г. отразява стремеж на номиниращите "да наваксат".

През тази година ще бъдат въведени Шер, Мери Джей Блайдж, Ози Озбърн, Джими Бъфет, Дион Уоруик, Алексис Корнър. Шер и Мери Джей Блайдж ще представят групата на жените, която, според експерти, остава твърде малка. 

През годините имаше промяна и сега може да видите артисти като "Ръш енд дъ кис", "Ем Си файв" и "Джудас прийст", каза китаристът Том Морело. По думите му той е говорил с Джон Ландау, мениджър на Брус Спрингстийн, бивш критик в сп. "Ролинг стоун" и бивш председател на комисията по номинациите в Залата на славата на рокендрола.

"Казах, че аз и приятелите ми не мислим много за Залата, защото нито една от любимите ни групи не е в нея", спомня си М

Андре Рийо ще има втори концерт в София – на 11 март догодина.

Това съобщават организаторите от „БГ саунд стейдж“, след като първото шоу (на 12 март) е разпродадено за пет дни в пълния си капацитет от 11 000 места в зала „Арена 8888 София”.

Музикантът, който на 1 октомври навърши 75 години, идва в София с изцяло обновена програма.

„Публиката ще бъде пренесена в свят на очарователни мелодии, поднесени от Рийо и неговия оркестър „Йохан Щраус”, хор и солисти от различни националности, в репертоар, простиращ се от класически музикални шедьоври до валсове, музика от филми, поп хитове и опера. Чаровната и талантлива Ема Кок отново ще бъде част от турнето на Рийо“, разказват организаторите.

„Ние пътуваме по света, за да радваме хората. Надявам се

Емблематичният Фонтан ди Треви в Рим ще има нов облик след ремонта, който започна днес, предаде АФП, като цитира местните власти.

По време на реконструкцията туристите ще могат да го наблюдават от специално изграден мост. Стъклените панели ще позволяват на посетителите да продължат обиколката си, докато се извършват почистващи и ремонтни дейности в долната част на фонтана, където се хвърлят монети във водата.   В момента мостът е в процес на изграждане и трябва да бъде готов през следващите седмици, отбелязва АФП.

Сцена от филма  "Сладък живот" на Федерико Фелини прави паметника известен и той се превръща в забележителност и един от най-посещаваните обекти в Рим.    Фонтанът е "разположен в много оживена пешеходна зона и е подложен на специфични микроклиматични условия", което е довело до развитието на "инвазивна растителност и варовикови

Повече от 1000 глинени плочки от епохата на Ахеменидското царство (550-330 г. преди Христа) са били върнати на Иран от САЩ, предаде АФП, позовавайки се на агенция ИРНА.

Открити в руините на столицата му Персеполис, плочките с клинописни надписи документират начина, по който е било организирано древното общество.

Династията на Ахеменидите поставя началото на Ахеменидското царство - първата Персийска империя, и управлявала в Южен Иран от шести до четвърти век преди Христа.

Това е шестата партида антики от този тип, която САЩ връщат на Ислямска република Иран.

"Тези плочки представляват архив за обредите и начина на живот на нашите предци в епохата на Ахеменидите", каза заместник-министърът на културното наследство Али Дараби, цитиран от ИРНА.       Глинените плочки са върнати от Института за изследване на древните култури, Западна Азия

Тръпка, гъдел, удоволствие, предизвикателство и чест. Така Донка Митева определя работата си с хора на Софийската филхармония. С усмивка отбелязва, че ансамблите в Берлин не се съвсем дисциплинирани, въпреки че германците са известни с дисциплината си.

„Хоровата музика има много важна роля и трябва да заема все повече място в нашия живот. И в България, и в Германия, ситуацията е много подобна. Много е важно как това ще бъде направено в училищата и как децата стигат до този момент – да започнат да пеят и да имат изобщо представата, че съществуват хорове“, смята Митева. Нейният личен свят извън нотите е не по-малко шарен – лети с парапланер, обича да се катери, да разхожда кучето си, да излиза със сина си и с приятели...

Два концерта ще представят тази седмица музикантите на Хилда Казасян и Плевенска филхармония - премиерният спектакъл "Да обичаш Гершуин" - на 3 октомври в Пазарджик, и проектът "Световното кино в музика" - на 4 октомври в Асеновград, съобщиха от екипа на певицата.

Проектът "Да обичаш Гершуин" - продължение на двата филмови проекта "Да послушаме кино" (с музика от български кино-ленти) и "Световното кино в музика" (с мелодии от световните ленти), съдържа едни от най-красивите мелодии на композитора, създадени в началото на миналия век и вдъхновени от джаза, свободата и красотата на танцовата музика от неговото време.

Солистите Хилда Казаасян, Теодосий Спасов и Васил Петров заедно с музикантите Христо Йоцов, Живко Петров, Михаил Йосифов и Димитър Карамфилов ще изпълнят програма, аранжирана специално от Христо Йоцов за Плевенска филхармония с диригент Борислав Йоцов.

Ямболският Камерен оркестър „Дианополис” открива творческия си сезон с концерт на 6 октомври, съобщиха от формацията. При новата среща с публиката ще гостуват двама млади инструменталисти, носители на международни отличия – Виктор Теодосиев, валдхорна и Михаил Богданов, обой.

В програмата са включени произведения от Волфганг Амадеус Моцарт (Дивертименто Ре мажор и Концерт № 2 за валдхорна и оркестър Ми бемол мажор), от Алесандро Марчело – Концерт за обой и оркестър, както и Сюита за струнен оркестър от Кристофър Уилсън.

Ямболският струнен оркестър очаква своята публика в зала „Съвременност” на Културно-информационен център „Безистен”.

Близо 30 000 души аплодираха Андреа Бочели, който в съботната вечер на 14 септември празнува 30-годишната си кариера. Италианският тенор пя на националния стадион „Васил Левски“, броени дни преди да отбележи 66-ия си рожден ден.

По време на целия двучасов спектакъл, на сцената бяха част от Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов“ и оркестъра на Софийската филхармония. На диригентския пулт бе маестро Марчело Рота, работил с Пласидо Доминго, а с Андреа Бочели е непрекъснато през последните 25 години. 

Осемнадесет от най-известните оперни арии, песни и филмова музика звучаха в изпълнение на Бочели и неговите специални гости – румънското сопрано Кристина Пазару, италианската певица и композитор Елиза Гаиото, и фл

Членовете на кейпоп групата "Стрей кидс` станаха глобални посланици на марката "Томи Хилфигър", съобщи Ройтерс. 

Осемчленната момчешка група е и първата банда от Южна Корея, посетила престижното събитие "Мет гала" през май в Манхатън. 

Създадохме специален лейбъл - "Томи Хилфигър и "Стрей кидс", това е един от най-вълнуващите проекти, по които сме работили досега, каза дизайнерът пред Ройтерс преди модното си шоу в неделя. 

През миналата година около трийсет звезди на кейпопа станаха лица на различни модни марки, включително на "Версаче", "Диор", "Луи Вюитон", "Гучи", Прада". 

Популярността на представителите на южнокорейския поп води до въздействие, значително по-голямо от това на западните знаменитости. Звезди като "Стрей кидс" са сред най-дългоочакваните гости на ревюта и седмици на модата. Всяка група има свой собствен стил, модата е

Общо 39 филма на социална и екологична тематика ще бъдат показани в шестото издание на Международния филмов фестивал „На брега“ в края на лятото, в София, съобщават организаторите.

Събитието ще продължи пет вечери –  от 30 август до 1 септември в рамките на фестивала „Реките на София”, както и на 8 и 11 септември в кино „Кабана“, в парка пред НДК. 

Документално кино от цял свят е с фокус към опазването на околната среда, игрални филми, късометражна селекция на социални теми и експериментално кино. Ще бъдат представени също еко инсталация от предмети, изхвърлени в природата и намерени по време на доброволчески почиствания. Ще има информационен щанд за инициативи на „Грийнпийс“.

„Тематичните прожекции предлагат на зрителит

В интервю Донка Митева разказва за завръщането в родината и проектите, по които работи, за мотивацията на музиканта, за предизвикателството да дирижираш 450 човека, за професионалната дисциплина, за помощта, която предлага на по-младите си колеги, за журирането на конкурси по целия свят. И още: Имаше ли изненади в работата й с Националния филхармоничен хор? Кога осъзна, че е част от музикантска общност в Германия? Обнадеждаващ ли е интересът на публиката към хоровата музика? Означава ли, че България вече не е затворена страница за нея в професионално отношение?

Имате впечатляваща професионална биография на диригент. Какво си казвате сутрин, когато се събудите? 

- Аз много обичам работата си и наистина с удоволствие репетирам с хорове, оркестри, ансамбли. Преподавам и дирижиране. Когато се събудя сутрин, обикновено се радвам, че ще ходя на работа. Разбира се, в някои дни не е така, но като цяло обичам да работя с музика и с хора, които правят музика. 

Какво очаквате и изисквате от хората, с които работите? Какво те могат да очакват насреща от Вас? 

- Хората трябва да са мотивирани, но не винаги е така. Много зависи от моментното състояние. Разбира се, и моя задача е да мотивирам хората. И това е най-голямото богатство за един диригент – когато успееш ще мотивираш хората да дадат всичко възможно от себе си. Това е непрестанна работа и борба, за да може да се постигне висок резултат в музиката. Аз съм доста целеустремена. Имам много високи изисквания – и към себе си, и към хората, с които работя, но се опитвам да постигна това с уважителна и приятелска атмосфера. За мен това е много важно. 

Работите с ансамбли в Германия, Дания, Естония, Чехия, Унгария, Португалия, Ватикана. Китай.  Това едновременно ли се случва? 

- Различно е. В някои години съм много по-концентрирана в Германия например. Други години имам проекти, когато дирижирам или оркестри, или хорове, или правя ателиета с колеги в различни държави. Понякога съм в жури на различни конкурси. Така че има различни форми, в които мога да работя с хора от цял свят. 

Сега работите в България. Отдавна ли е планирано това идване? 

- Аз много се радвам, че имам тази възможност – да работя с Националния филхармоничен хор. Това наистина се случва за пръв път и за мен е голямо удоволствие и чест. Засега срещам само добри вибрации и отношение.

В последните над 20 години винаги съм работила в Германия или в други държави, тъй като живея там. Идвала съм в България с моя германски камерен хор, но за първи път, откакто съм напуснала страната, работя с български хор. 

Тръпка ли е това, че за първи път работите в България, със свои сънародници, на български език? 

- Да, абсолютно е тръпка, гъдел, удоволствие и предизвикателство. Още първия ден казах на колегите, че никога не съм репетирала на български, и отначало малко си търсех думите, тъй като репетирам основно на немски и английски. 

Винаги е предизвикателство да работиш с нови хора. За мен е специално, че съм в България, в София – в града, в който съм израснала, в който съм учила.

Имаше ли изненади в работата с нашия хор – не само като музикална подготовка и ниво, а и чисто организационно, например? 

- Смятам, че това е  процес. Сега съм тук само за седмица и за това време може много да се постигне, но това не е постоянно състояние. Моите ансамбли в Берлин понякога не са съвсем дисциплинирани, въпреки че германците са известни с дисциплината си. Но с времето хората свикват. Аз, по принцип, съм доста взискателна към дисциплината, особено към тези, с които работя постоянно. Те много добре го знаят и с времето човек свиква с динамиката на работата. Просто трябва да се работи за това и да има взаимно желание. 

Сработихте ли се бързо с нашия филхармоничен хор, получи ли се тази  химия, която, може би, всички творци търсят? 

- Да, според мен химията се получи. И, за моя радост, това стана сравнително бързо. Смятам, че всяка следваща репетиция става все по-добре и все по-добре, както и контактът помежду ни. Колегите все по-добре разбират какво точно искам, моята визия за музиката, за произведенията, за звука, който очаквам да се получи, и който е различен във всяко произведение. Целта е да се получи по-динамично представяне. 

От Вас ли дойде предложението за репертоара, по който работите в София?

- Да, от мен. Аз бях предложила и други неща. Програмата беше избрана заедно с ръководството на Софийската  филхармония. В  първата част е „Реквием“ от Морис Дюрюфле за смесен хор, във версията с орган – солист е Георги Бойкин. Във втората част са произведения от 20-и и 21-и век, от най-различни композитори, които дават възможност на хора да се разгърне в по-друга сфера. Знаете, акапелното пеене не е никак лесно. 

Липсва българска музика... 

- Да, липсва в тази програма. Но, може би, в бъдеще... 

От 2011 година сте художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ в Берлин, който се състои от над 450 певци и инструменталисти. Дирижирате и четирите състава – голям оркестър и ораториален хор, камерен оркестър и камерен хор. Как се справяте с толкова мащабен състав? 

- Да, това са четири ансамбъла – изключително от студенти или хора, които работят в университета, и в свободното си време се занимават с музика. Те, като цяло, са много мотивирани, много амбициозни, особено нашите представителни ансамбли. Големият симфоничен оркестър и камерният хор ходят често на фестивали и конкурси и печелят награди. Те имат голямо желание да музицират на много високо ниво, което много се доближава до това на професионалните ансамбли в Германия. И за мен е абсолютно щастие и чест, че мога да работя с тях. Репетираме всеки ден. Аз съм единственият диригент. 

Познавате ли лично всеки един от тези хора?

- Да. Може би не знам имената на всички от големия хор, защото това са над 200 души, но знам повечето. В големия хор има доста голямо текучество. Всеки семестър идват 40-50 нови изпълнители. В оркестрите е по-малко текучеството и там познавам всички, както и в камерния хор, защото са само 35 човека. 

В какво се състои тази помощ, която предлагате на млади хорови и оркестрови диригенти, и която, доколкото разбирам, сте готова да предложите и тук, в България?

- Да, със сигурност. В моите ансамбли има много възможности да се репетира с различни произведения. Аз преподавам и дирижиране като хоноруван преподавател в Университета по изкуствата в Берлин. Там имам студенти, някои от които започват съвсем от началото, други са по-напреднали. Когато имат някаква нужда, аз просто им давам възможност да дирижират при нас – било част от репетиция, или да запишат някакво произведение, което им трябва за прослушване или конкурс. Младите колеги винаги имат нужда от подобна подкрепа, а е трудно да бъде намерена, освен ако нямаш собствен ансамбъл.

Част от Вашата работа е журирането на конкурси – от Китай до Белгия. Има ли разлика между журирането в Китай и Европа? 

- Така се случи, че в последните шест-седем години все по-често ме канят като жури в конкурси, коeто за мен винаги е много, много любопитно. Защото имам възможност да видя съвсем различни хора от различни държави, различни репертоари, подходи. Това е много обогатяващо и за мен самата като диригент.

Смятам, че конкурсите като цяло са доста подобни като структура. И в Китай, и в Белгия се гледа какъв е звукът и интонацията, интерпретацията, стилистиката и всички тези показатели. По-скоро зависи кой точно седи в журито, защото ние всички имаме различен вкус. Знаете, конкурсите в музиката не са като конкурсите по математика. Малко по-субективни са. Така че много зависи каква е естетиката на хората, които са в едно жури. Понякога се доближаваме един до друг, понякога има много различни мнения. Понякога се водят дискусии с колеги, които също са интересни. Понякога се намира компромис. Понякога е много по трудно...

Защо не работите в България, защо напуснахте? 

- Напуснах България, защото исках да уча оркестрово дирижиране. В Националната музикална академия (НМА) следвах хорово дирижиране, а оркестрово дирижиране по това време не беше възможно за жени. Имаше такъв проблем и това ме много ме натъжи от една страна, но от друга страна ме мотивира. Това беше причината да потърся място, където мога да уча оркестрово дирижиране и така се озовах в Германия.

Приеха ме в няколко учебни заведения. Избрах Дюселдорф заради професора, който преподаваше. Смятах, че ще ми пасне добре. Така и стана, слава Богу.

По принцип, в онзи конкретен момент, нямах намерение да емигрирам или да ходя някъде. Просто, тук, така да се каже, не ми беше позволено, и аз отидох някъде, където ми беше позволено... 

Кога осъзнахте или усетите, че сте част от онази музикантска общност? 

- Това отнема известно време. Смятам, че по време на обучението си научих много неща – и по отношение на езика, както и репертоарно. Там работихме изключително за оперен репертоар, след което постъпих в операта в Мюнстер.

Първите три-четири години бяха много важни, но изминаха поне десет, докато вляза в звука, в сферата, в атмосферата. Не става от днес за утре... Смятам, че вече съм приета и се чувствам на мястото си. 

Остава ли Ви време за друго, освен за музика?

- Моят свят е доста шарен извън музиката, макар че аз наистина много интензивно се занимавам с музика. Но, когато не се занимавам с нея, се опитвам да правя съвсем други неща. Ходя по планините и на море. Летя с парапланер, обичам да се катеря. Също така ходя на разходки със семейството, с нашето куче, със сина ми, с приятели. Въобще, гледам да има някакъв баланс спрямо музиката. Много обичам да се срещам с хора, да разговарям, да се забавляваме. Търся този баланс, защото понякога музиката и работата надделяват...

Това, че вече работите у нас, означава ли, че България не е затворена страница в професионално отношение? 

- В никакъв случай не е затворена страница. Досега просто нямаше такава възможност. Аз съм отворена за проекти с България. На мен наистина ми доставя удоволствие да работя с колегите. Не си идвам твърде често, защото повечето ми проекти са някъде другаде. Ето, сега имам повод да се върна в България и това за мен наистина е много добре. Обикновено идвам с германските ансамбли. На 14 декември предстои ново гостуване с част от нашия оркестър и част от големия хор. 

И накрая, обнадеждаващ ли е интересът на публиката към хоровата музика, на фона на останалата част от класическата музика?

- Хоровата музика има много важна роля и трябва да заема все повече място в нашия живот. Между другото, и в България, и в Германия, ситуацията е много подобна. Много е важно как това ще бъде направено в училищата и как децата стигат до този момент – да започнат да пеят и да имат изобщо представата, че съществуват хорове. Нужна е много работа, и то в ранните години. Защото елитните хорове ходят по училищата, правят прослушвания и набират певци. Много е важно обаче да ги има не само тези елитни хорове, но да има и други, които не са чак толкова елитни и страхотни, но децата да могат да пеят. Това е образователна политика, която е много важна за всяка държава, не само за България. 

Имате предвид училищни и читалищни хорове... 

- Да, най-вече училищни. Защото читалищните дейности са нещо допълнително, докато всички ходят на училище. Там трябва да има повече възможности. Може би, няма да е най-високото ниво на света, но това не е важно. Важното е децата да имат допир с музиката. Иначе няма как да се продължи тази традиция. 

Донка Митева учи хорово дирижиране в НМА, в София, и оркестрово дирижиране във висшето училище за музика „Роберт Шуман”, в Дюселдорф. Участва в редица майсторски класове при Йорма Панула, Бенджамин Занде и Джанлуиджи Джелмети в академия „Киджана“ в Сиена, Кенет Кийслър и Джин Уанг. Носител е на множество стипендии, включително от фондацията „Рихард Вагнер“, академия „Киджана“, европейската академия „Монтепулчано” и фондацията „Ноел Мине”.

След обучението си в Дюселдорф, от 2007 до 2011 г., е диригент и хормайстор в Държавната опера, в Мюнстер, където дирижира продукции като „Летящият холандец“, „Тристан и Изолда” и „Парсифал” от Вагнер, „Борис Годунов” от Мусоргски, „Набуко“, „Аида” и „Риголето” от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Лучия ди Ламермур“ от Доницети. За своите артистични постижения през 2011 е удостоена със специалната награда от Дружеството на приятелите на музиката и театъра в Мюнстер.

Работи с много ансамбли в Германия, Дания, Естония, Чехия, Унгария, Португалия, Южна Африка, Панама, Китай. Лауреат е на редица конкурси. През 2013 г. печели първа награда на Международния конкурс за млади диригенти в Санкт Петербург и трета награда на международния диригентски конкурс Jeunesse Musicales в Букурещ. На Международния хоров конкурс във Варна е отличена като най-добър диригент (2014), а в Grand Prix of Nations в Берлин – за „най-добро дирижиране и най-добра интерпретация” (2017).

От 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти, студенти в Свободния и Техническия университет в Берлин. Носител е на много награди с камерния хор и симфоничния оркестър на колегиума, включително за най-добър хор на Германия през 2023 (Deutscher Chormeister).

Член е на жури в различни конкурси по целия свят, включително в Китай, Латвия, Южна Африка, Белгия, Португалия и Германия, както и на престижни международни събития като Световните хорови игри, Европейските хорови игри, „Гран при на нациите”. Между 2012 и 2018 г. е член на журито на градския сенат за култура и хорово изкуство в Берлин. От 2004 до 2006 г. е член на борда на Europa Cantat и председател на младежкия комитет на организацията. Член е на Световния хоров съвет.

През лятото на 2024 г. е диригент на „Еврохор“. Проектът за първи път се провежда в България. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Театър „София“ представя премиерно „Комедия от грешки“
Днес бяха открити две изложби по повод годишнини от рождението на известни български художници
Дилиана Перфанов с първа самостоятелна изложба
Виена отново е в ритъма на валса
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Изложбата „Босилеград преди и сега” и филмът „Твърди черупки” бяха представени в Българския културно-информационен център в Скопие
Творчески отражения
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Цветни аспекти
СЗО свика комисия за повторна оценка на глобалната заплаха за здравето от маймунската шарка
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.